Mgr. Ing. Luboš Zajíc, MBA
Prezident Asociace ředitelů základních škol České republiky,
ředitel ZŠ Pečky, okr. Kolín
E-mail: lubos.zajic@asociacezs.cz
Tel.: 607 573 830
Závěry 60. valné hromady 9. - 11. 10. 2024
Závěry 60. valné hromady AŘZŠ ČR (9. - 11. 10. 2024)
1. AŘZŠ ČR konstatuje, že změny navrhované MŠMT (např. slučování škol, financování
nepedagogických zaměstnanců prostřednictvím zřizovatelů, výuka cizích jazyků, …) nejsou
dostatečně a včas diskutovány a odpovídajícím způsobem komunikovány s odbornou
veřejností.
Tyto změny působí mnohdy nekoncepčně, chaoticky, nedotaženě a nejsou pedagogickou
veřejností přijímány. Spolu s nedodržením slibu „130%“ jsou jedním z důvodů šíření nejistoty
a nespokojenosti mezi zaměstnanci škol.
2. AŘZŠ ČR opakovaně nesouhlasí s návrhem na slučování různých typů škol jednoho
zřizovatele, který nepřinese finanční úspory. Místo odbřemenění přinese ředitelům práci navíc
a sníží efektivitu řízení nově vzniklé instituce. Doporučujeme hledat koncepční řešení, a to i v
souvislosti s celkovou organizací školského systému.
3. V souvislosti s převodem financování nepedagogických zaměstnanců pod zřizovatele škol
požaduje AŘZŠ ČR jasně definované parametry, které zajistí, že nedojde k poklesu jejich
úvazků a platů, že i nadále bude o jejich pracovní náplni rozhodovat ředitel v souladu s
potřebami školy.
4. AŘZŠ ČR požaduje jednoznačné a dlouhodobě platné informace o parametrizaci asistentů
pedagoga, o financování speciálních pedagogů, školních psychologů a sociálních pedagogů,
jelikož současný stav je pro tyto zaměstnance nejistý, neudržitelný. Pozici sociálního
pedagoga považujeme za velice potřebnou.
5. AŘZŠ ČR upozorňuje na to, že revize RVP ZV kvůli špatnému uchopení MŠMT a NPI
špatné komunikaci a propagaci již téměř nikoho nezajímá a že revize ŠVP na mnohých
školách tak skončí pouze jako formální akt. Průběžně zveřejňované návrhy revize jsou
pedagogickou veřejností vnímány jako složitě realizovatelné.
6. V rámci revize RVP ZV požaduje AŘZŠ ČR nastavení výuky dalšího cizího jazyka tak,
aby škola byla povinna žákům další cizí jazyk nabídnout s možnou alternativou posílení
prvního cizího jazyka.
Zvýšení výstupní úrovně anglického jazyka v 9. ročníku na úroveň B1 považujeme za
nereálné.
7. AŘZŠ ČR požaduje, aby v souvislosti s plánovaným omezením odkladů povinné školní
docházky nebyly rušeny přípravné třídy. V souvislosti se změnou způsobu hodnocení
požadujeme pro vyučující v prvních a druhých třídách odborné vzdělávání a pro rodičovskou
veřejnost rozsáhlou informační kampaň.
Zároveň s tím doporučujeme intenzivní podporu mateřských škol.
8. AŘZŠ ČR požaduje hloubkovou analýzu dopadu inkluze na kvalitu vzdělávání a
vzdělávacího systému.
9. AŘZŠ ČR upozorňuje, že deklarovaný podíl HDP na školství v ČR neodpovídá průměru
vynakládaných prostředků na školství v zemích OECD.
10. AŘZŠ ČR i nadále trvá na zrovnoprávnění přímé vyučovací povinnosti ředitelů
základních škol vzhledem k přímé vyučovací povinnosti ředitelů ostatních škol.
Užitečné informace,
které by Vás mohly zajímat!