Mgr. Ing. Luboš Zajíc, MBA
Prezident Asociace ředitelů základních škol České republiky,
ředitel ZŠ Pečky, okr. Kolín
E-mail: lubos.zajic@asociacezs.cz
Tel.: 607 573 830
Včera (10.10.2023) proběhla plánovaná schůzka s ministrem školství doc. PhDr. Mikulášem Bekem, Ph.D. Jednání se uskutečnilo v jeho pracovně na MŠMT. Celé jednání probíhalo v otevřené a věcné atmosféře. Hlavním tématem bylo financování školství v příštím roce.
Nebudeme si nic nalhávat, ale situace není dobrá. Oproti výchozí pozici se podařilo v rámci vládního jednání o státním rozpočtu na příští rok získat dodatečné prostředky na financování školství. Přesto vládní návrh, který jde do Parlamentu není optimální a bylo by třeba položku školství ještě navýšit. Pokud máte známé poslance Parlamentu či Senátu, pokuste se jim to vysvětlit 😉.
Pokud projde návrh v této podobě, bude to samozřejmě znamenat určitá opatření, která budou muset srovnat rozpočtový deficit, který se pohybuje v jednotkách miliard (což není opravdu málo!!!). Je však třeba uvést na pravou míru mediální zkratky, které hovoří o tom, že se budou propouštět tisíce učitelů, školníku, kuchařek… (konec konců bychom spíše potřebovali další do zásoby).
V oblasti pedagogických pracovníků se jedná především o plánované snížení PHmax. Hlavním cílem tohoto opatření by mělo být zastavení trvalého nárůstu pedagogických pracovníků, které přináší rostoucí finanční nároky na celý systém (nevím, kde se takové počty ročně berou, když někdy velice těžko sháníme pedagogy pro zajištění základní výuky). PHmax je nastaven tak, aby umožňoval zkvalitnění výuky a vyrovnání se s takovými věcmi, jako je například inkluze a další. Není to tedy nějaké rozmazlování škol, ale za současné situace nezbytnost pro dobré a kvalitní fungování školského systému. Většina škol však nevyužívá PHmax v plném rozsahu a zkrácení v přiměřené míře by se jich nemuselo dotknout. Problém samozřejmě nastane u škol, které „jedou na maximum“. Tam by bylo možné sanovat krátkodobě tuto situaci formou dotačních programů, ale z dlouhodobého hlediska to není řešení, pokud jsou nastavené parametry využívány s rozumem a ku prospěchu žáků. Otázkou tedy zůstává, do jaké míry omezit již zmiňovaný PHmax a od kdy. Je tu riziko, že čím později se k tomuto opatření sáhne, bude procentuální snížení větší (ideální by samozřejmě bylo, kdyby k tomu nemuselo dojít vůbec).
Co se týče nepedagogických pracovníků, dojde ke snížení stavů. Budou to ale především tabulková místa, která jsou v současnosti sice financována, ale nejsou obsazena, což bylo avizováno již delší dobu (jako například ajťáci v rámci ředitelství a podobně). Pedagogičtí pracovníci jsou dlouhodobě podfinancováni a nebude to lepší. Probíhají i jednání se zástupci samospráv o možnosti spolufinancování či převedení nepedagogů pod zřizovatele. Ale v tom nejsem příliš velkým optimistou.
Schůzka probíhala téměř hodinu a dotkli jsme se okrajově celé řady dalších problémů současného školství. Kolegové z dalších asociací, se kterými následně pan ministr jednal, netrpělivě čekali v předsálí. V závěru jednání přislíbil pan ministr, že pokud nenastanou nepředvídané události, zúčastní se na jednání naší valné hromady, kde bude možnost bavit se o těchto věcech na mnohem širším fóru.
A na závěr jenom na okraj. Začaly se šířit fámy, že se jednalo o tajnou schůzku, kde se dohodlo kdoví co a z toho důvodu nechci hned zveřejnit o co šlo. Tak tedy pro ujasnění. Nic se nedohodlo a schůzka byla informativní, kde jsme si vyjasnili své postoje k daným tématům. A domů jsem se vrátil v půl dvanácté v noci po další akci, kde jsem byl za Asociaci (zahájení projektu Měníme osnovy). A celý den jsem byl ve škole a večer jsem ještě musel složit dříví na zimu. Konec konců i prezident Asociace je pořád ještě ředitel školy a člověk…
Hezký den 😊Luboš Zajíc
Užitečné informace,
které by Vás mohly zajímat!