Menu
Asociace ředitelů základních škol České republiky, z.s.
AŘZŠ
České republiky, z.s.
rozšířené vyhledávání
Asociace ředitelů základních škol
České republiky, z.s.
Naše největší síla leží mezi podnětem a reakcí a říká se jí svoboda volby.
Stephen Covey

Kulatý stůl v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky

Kulatý stůl v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky

Odklady školní docházky - smutný český rekord

Kulatý stůl na téma Odklady školní docházky – smutný český rekord

 

V pátek 3. listopadu jsem se mohl díky pozvání pana poslance Klímy zúčastnit kulatého stolu v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky ohledně odkladů školní docházky. U stolu se sešli poslanci, senátoři, úředníci z MŠMT a lidé z terénu. Zastoupeny byly mateřské školy, základní školy, pedagogicko-psychologické poradny, Česká školní inspekce, zřizovatelé a další.

Vysoký počet odkladů je alarmující, v posledním roce se jedná o více než 20 % dětí. Zvláštní je, že data ukazují velké regionální rozdíly, často jsou I velké rozdíly mezi sousedními okresy. Různé výzkumy
a informace z terénu ukazují, že nejčastějším důvodem je odložení změny s pocitem, že za rok to dítě zvládne lépe. Další objektivní důvody tvoří jen část dětí s odkladem.

Hlavní otázkou pro mne jako ředitele základní školy a člena rady naší Asociace zní, proč se rodiče škol tolik bojí. Odpověď se hledá těžce, důvodů je jistě vice a každý žadatel o odklad to má trochu jinak. Musíme si přiznat, že první třída dítěte je oproti školce o hodně náročnější. Možná ani ne tak pro dítě, ale hlavně pro rodiče. Domácí úkoly, příprava na vyučování, to ve školce nebylo. A nutno přiznat, tlak na děti je v prvních třídách někdy veliký. Co by mohlo pomoci? Kromě obligátních rad mateřským školám, jak lépe připravit děti a jak lépe diagnostikovat nebo poradnám, že doporučení odkladů nemají psát každému, kdo jen trochu chce, hledejme i nás, základních škol. Měli bychom odhodit zaběhlý způsob myšlení, kdy se děti musí přizpůsobit škole, resp. učiteli, ale spíše hledat cesty, jak každé dítě maximálně podpořit a najít cestu, jak jej rozvíjet (ano, je to těžké, zvláště ve velkých třídách). Určitě také potřebuje snížit tlak kurikulární, to je ale snad na dobré cestě s připravovanou revizí RVP ZV. O čem hodně přemýšlím, proč ve školce několik let děti fungují bez jakéhokoliv vysvědčení a ve škole být musí. Proč místo návrhů slovního nebo jiného vysvědčení v prvních třech ročnících nemůžeme být úplně bez vysvědčení. Třeba jen rok nebo dva. Věřím, že i tohle by pomohlo.

 

Mgr. Tomáš Augustýn, Ph.D.

Datum vložení: 3. 11. 2023 12:19
Datum poslední aktualizace: 3. 11. 2023 12:26
Autor: Mgr. Jarmila Bjačková

Aktuálně

Přihlášení k odběru zpráv

Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím e-mailů

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Exporty do RSS

RSS 0.91 RSS 1.0 RSS 2.0 Atom 1.0

Užitečné informace,
které by Vás mohly zajímat!

Asociace ředitelů základních škol České republiky, z.s.